PANDANGAN SYIAH TERHADAP AHLI SUNNAH

>> Tuesday, December 13, 2011



"Jika kita mengambil dengan pendapat yang bertentangan dengan Ahli Sunnah maka padanya terdapat petunjuk" - Al-Sadiq a.s.


Apabila kita meneliti kitab-kitab kita yang muktabar serta melihat pendapat-pendapat para Fuqaha' dan Mujtahid kita, pasti kita akan dapati musuh utama Syiah adalah Ahli Sunnah wal Jamaah. Oleh sebab itu mereka menyifatkan Ahli Sunnah di dalam kitab-kitab mereka dengan pelbagai sifat dan nama: Antaranya adalah Al-Ammah (العامة) serta An-Nawasib (النواصب). Sehingga kini fahaman yang dipegang oleh golongan Syiah adalah setiap individu daripada Ahli Sunnah mempunyai ekor pada dubur mereka.


* Maksud Al-Nawasib : Golongan yang memusuhi Ali a.s.. Pendapat Syiah berkenaan dengan al-Nawasib : mereka berpendapat sesiapa sahaja yang memusuhi ahli keluarga RasululLah s.a.w. dan Ali a.s. maka golongan tersebut digelar al-Nawasib.


Jika mereka bertengkar sesama mereka serta ingin mencela seseorang itu dengan celaan yang berat maka mereka akan mengatakan dengan perkataan : "Tulang orang Sunni ada terdapat di dalam kubur ayahmu". Ini kerana bagi mereka Ahli Sunnah merupakan najis yang terlalu berat sehingga jika dibasuh seribu kali sekalipun tidak akan bersih dan tetap tidak akan hilang.


Satu kisah yang tidak dapat aku lupakan adalah berkaitan apa yang dilakukan oleh ayahku sendiri. Satu hari ayahku telah menemui seorang lelaki yang bukan orang tempatan di satu pasar dalam bandar. Ayah merupakan seorang yang sangat suka melakukan kebaikan. Maka ayah telah menjemput lelaki tersebut ke rumah sebagai tetamu pada malam itu. Maka kami melayan lelaki tersebut dengan sebaik-baik layanan. Selepas Isyak kami meneruskan perbualan. Ketika itu aku masih lagi muda dan baru mula belajar di Al-Hauzah. Sepanjang perbualan kami jelas menunjukkan bahawa lelaki itu merupakan seorang yang bermazhab Ahli Sunnah. Dia datang dari hujung Samura' ke Najaf kerana ada sesuatu urusan yang hendak diselesaikan. Lelaki tersebut tidur di rumah kami pada malam tersebut. Setelah subuh, kami sama-sama bersarapan. Selesai bersarapan, lelaki tersebut meminta izin untuk beredar demi menyelesaikan tugasnya. Maka ayahku turut memberikan sedikit wang kepada lelaki tersebut untuk digunakan sepanjang perjalanan. Lelaki tersebut mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada kami di atas layanan yang terlalu baik. Sebaik sahaja lelaki itu pergi, ayah mengarahkan supaya membakar hamparan tempat lelaki semalam tidur serta membersihkan sebaik-baiknya segala bekas yang telah digunakan olehnya semalam. Ini kerana dia berpendapat bahawa golongan sunni adalah najis.


Inilah itikad kesemua golongan Syiah. Para Fuqaha' kita pula sering menyamakan golongan Sunni dengan kafir, musyrik dan khinzir. Mereka juga mengkategorikan golongan Ahli Sunnah sebagai benda-benda najis. Oleh sebab itu mereka bersepakat terhadap beberapa perkara. Antaranya ialah:


1. Wajib bertentang pendapat dengan Ahli Sunnah

Diriwayat daripada Al-Saduq a.s., beliau meriwayatkan daripada Ali bin Asbath katanya: Aku berkata kepada Al-Redha a.s. : Telah berlaku satu masalah yang mana tiada seorang pun yang dapat menyelesaikannya. Tidak ada seorang pun dari pengikut engkau yang boleh aku mohon fatwa di bandar yang aku duduki sekarang. Kata Ali bin Asbath: Kemudian al-Redha berkata: Pergilah kamu kepada seorang alim yang ada di negeri itu (Faqih di kalangan Ahli Sunnah) dan mintalah fatwa daripadanya berkenaan masalah yang kamu hadapi. Jika dia memberikan fatwa, maka ambillah yang sebaliknya kerana kebenaran itu terletak pada sebalik daripada fatwanya. عيون الأخبار الرضا ... ......... 1/275 cetakan Tehran.

Diriwayat daripada Hussain bin Khalid, beliau meriwayatkan daripada al-Redha a.s. susungguhnya beliau pernah berkata:

"Pengikut-pengikut kita (Syiah) adalah golongan yang menyerahkan jiwa raga kepada aturan kami, menerima pandangan kami dan menyalahi pendapat musuh kami. Sesiapa tidak melakukan sedemikian maka mereka bukanlah termasuk daripada golongan kami. الفصول المهمة : cetakan Qom 225.

Diriwayatkan daripada Al-Mifdhal bin Umar, beliau meriwayatkan daripada Jaafar a.s. sesungguhnya beliau pernah berkata:

"Dia pendusta jika seseorang itu mengaku bahawa dia adalah pengikut kami (Syiah) sedangkan dia masih berpegang dengan pendapat selain daripada kami." 225 الفصول المهمة

2. Tidak boleh beramal dengan apa yang disepakati oleh Ahli Sunnah dan golongan yang mengikut jalan mereka.

Bab ini telah diletakkan oleh Al-Hur al-A'mili daripada Kitab "Wasail Syiah" dengan katanya:


"Hadis-hadis yang disebutkan berkenaan itu adalah hadis yang mutawatir. Di antaranya kata-kata Al-Sadiq a.s. berkenaan pertembungan di antara dua hadis: Bandingkannya dengan pendapat Al-Ammah. Jika salah satunya bertepatan dengan Ahli Sunnah maka tinggalkan hadis tersebut dan ambil yang bertentangan mereka."


* Al-Hur al-A'mili : Nama sebenarnya ialah Muhammad bin al-Hasan bin Ali bin Muhammad bin al-Hussain dan lebih dikenali sebagai al-Hur al-A'mili. Beliau dilahirkan di kawasan pergunungan A'mil pada malam Jumaat 8 Rejab 1033 H. Keluarganya merupakan keluarga yang mulia. Ayahnya merupakan ulama yang dihormati oleh masyarakat setempat. Antara gurunya ialah:

* Al-Syeikh Hassan bin Ali (merupakan ayahnya sendiri)
* Bapa saudaranya, al-Syeikh Muhammad al-Hur dan lain-lain.

Antara muridnya ialah:

* Al-Syeikh Mustafa bin Abdul Wahid bin Siyar al-Haubaz
* Al-Syeikh Muhammad Redha bin Syeikh Mustafa
* Al-Syeikh Hassan bin Syeikh Mustapa dan lain-lain.

Antara karangannya ialah:


* الجواهير السنية فى الأحاديث القدسية
* الصحيفة الثانية من أدعية على بن الحسين عليه السلام
* dan lain-lain حواش على الكتب الأربعة

Menurut saudara kandungnya, al-Syeikh Ahmad al-Hur di dalam kitabnya الدرس السلوك : "al-Syeikh al-Hur al-A'mili meninggal dunia pada 21 Ramadhan 1104 ketika berumur 72 tahun".

Kata Al-Sadiq a.s. Jika berlaku pertembungan di antara dua hadis maka ambillah yang bertentangan dengan pendapat Ahli Sunnah.

Katanya lagi : Jika kita mengambil dengan pendapat yang bertentangan dengan Ahli Sunnah maka padanya terdapat petunjuk.

Kata beliau lagi : Demi Allah, tiada terdapat suatu perkara pun yang kamu lakukan bersamaan dengan Ahli Sunnah. Begitu juga dengan mereka, tiada terdapat sesuatu apa apa pun bersepakat dengan kita. Maka bertentanganlah dengan mereka kerana apa yang mereka lakukan bukan daripada agama.

Kata beliau lagi : Demi Allah, Allah tidak memberikan kita pilihan untuk mengikut pendapat selain kita. sesiapa yang bersepakat dengan kita maka perlu bertentangan dengan musuh kita. Sesiapa yang bersepakat dengan musuh kita (Ahli Sunnah) sama ada pada perkataan atau amalan maka mereka bukanlah termasuk daripada kita dan kita berlepas diri daripada mereka.

Berkata seorang hamba yang soleh (Gelaran Imam Musa bin Jaafar a.s.. Imam yang ketujuh daripada Imam mengikut kepercayaan Syiah), berkenaan dengan dua hadis yang berlaku pertentangan: Amillah yang bertentangan dengan pendapat Ahli Sunnah. Apa yang disepakti oleh mereka maka jauhknlah diri daripadanya.


Berkata Ar-Redha a.s.: Jika datang kepada kamu dua hadis yang bertembung, maka lihatlah pada keduanya. Hadis yang menyalahi Al-Amma dengan hadish ambilah. Lihat kepada hadis yang bersamaan dengan hadis mereka maka tinggalkanlah.

Berkata al-Sadiq s.a. : Demi Allah tidak terdapat sesuatu pun yang benar di tangan mereka melainkan menghadap ke arah kiblat (Seolah-olah Syiah mengatakan bahawa semua yang dilakukan oleh Ahlu Sunnah adalah salah dan hanya satu yang benar iaitu arah kiblat). Lihat 325-326 الفصول المهمة

Al-Hur memberikan komentar berkenaan dengan riwayat tadi dengan mengatakan: Segala riwayat tadi mencapai peringkat mutawatir (Mutawatir hadis yang diriwayatkan oleh segolongan perawi yang mustahil bagi mereka bergabung untuk melakukan pembohongan kepada RasululLah s.a.w.. Hukum beramal dengan hadis mutawatir adalah wajib dan sesiapa yang menolak hadis ini maka boleh dihukum kafir). Apa yang mengherankan sesetengah golongan mutakhir sekarang menganggap riwayat tersebut hadis ahad (Hadis Ahad ialah hadis yang diriwayatkan oleh segolongan perawi yang tidak mencapai tahap hadis mutawatir. Terdapat tiga bahagian di dalam hadis ahad iaitu hadis gharib (hadis yang diriwayatkan oleh seorang perawi), hadis aziz (hadis yang diriwayatkan oleh dua orang perawi) dan hadis masyhur (hadis yang diriwayatkan oleh bilangan perawi sebanyak tiga orang ke atas yang tidak mencapai tahap mutawatir).

Katanya lagi: Ketahuilah bahawasanya jelas daripada apa yang disebutkan di dalam hadis-hadis mutawatir ini salahnya semua kaedah usul (dimaksudkan di sini ialah usul fiqh bagi Ahlusunnah wal Jamaah) yang terdapat di dalam kitab-kitab al-Ammah. lihat 326 : الفصول المهمة

3. Kita Tidak Akan Bersepakat Dengan Ahli Sunnah Dalam Semua Perkara.

Sayid Nikmatullah al-Jaza'iri berkata:

Sesungguhnya kita akan bersepakat dengan mereka golongan sunni sama ada pada Tuhan, Nabi dan Imam. Ini kerana mereka mengatakan bahawa Tuhan mereka yang menjadikan Muhammad sebagai Nabi dan Khalifah selepasnya adalah Abu Bakar.

Kita tidak pernah menyebut Tuhan sebengitu juga tiada Nabi sebegitu. Bahkan kita mengatakan: Tuhan yang mana meletakkan Abu Bakar sebagai khalifah selepas Nabi maka itu bukanlah Tuhan kita juga Nabi itu bukan Nabi kita (hakikat yang sebenar menegaskan bahawa Allah taalah adalah Tuhan sekalian alam, Nabi Muhammad s.a.w. adalah merupakan utusanNya serta Abu Bakar adalah merupakan Khalifah yang pertama kepada umat baginda s.a.w. sama ada pelantikan tersebut mengikut Syariat atau tidak. Pendapat Sayyid al-Jaza'iri ini cukup merbahaya kerana dia tidak mengiktiraf Tuhan ini sebagai Tuhannya dan Nabinya adalah Muhammad s.a.w.. Realiti menegaskan bahawa Abu Bakar adalah khalifah Muhammad s.a.w. sama ada secara syarie atau tidak. Aku pernah mengemukakan permasalahan ini kepada imamKhu'ie dengan memberikan gambaran yang seumpama dengan kata-kata al-Jaza'iri. Maka Imam Khu'i memberikan jawapan dengan mengatakan bahawa: Sesiapa yang mengatakan dekikian maka dia telah kafir kepada Allah, RasulNya dan Ahli Baitnya s.a..).

(Lihat 2/278 الأنوار الجزائرية di dalam bab cahaya hakikat agama imamiyah dan sebab yang menjadikan mereka wajib bertentangan dengan apa yang dikatakan Al-Ammah).

As-Saduq meletakkan bab ini pada sebab-sebab sesuatu hukum disyariatkan dengan katanya:

Diriwayatkan daripada Abu Ishak al-Arja'i katanya: Kata Abu Abdullah a.s.: Tahu kah kamu mengapa aku mengarahkan kamu semua untuk mengambil selain daripada pendapat Ahli Sunnah?

Kemudian aku menjawab: Kami tidak mengetahuinya. Maka kata Abu Abdullah a.s. : Sesungguhnya Ali a.s. tidak pernah melaksanakan perintah Allah kecuali beliau akan menyalahi Ummah kepada benda yang lain. Beliau bertujuan membatalkan agama mereka. Mereka bertanya Amirul Mukminin a.s. berkenaan sesuatu perkara yang mereka tidak ketahui. Jika beliau berfatwa kepada mereka, mereka menjadikan pendapatnya berlawanan dengan kelompok di sekeliling mereka dengan tujuan mengelirukan masyarakat (531 cetakan Iran).

Berlegar-legar di dalam pemikiran beberapa persoalan:

Kita andaikan kebenaran berada dengan Al-Ammah, adakah wajib kepada kita (Syiah) untuk bertentangan pendapat dengan mereka?

Sayid Muhammad Baqir Al-Sadar pernah memberikan jawapan kepadaku. Katanya: Memang benar, wajib bagi kita mengambil yang selain daripada apa yang dikatakan oleh mereka. Walaupun kita salah tetapi lebih ringat berbanding bersepakat bersama mereka jika kita andaikan kebenaran bersama mereka.

* Sayid Muhammad Baqir al-Sadr : Dilahirkan pada 25 Zulkaedah 1353 H di Bandar Kazamiah al-Muqaddasah. Keluarganya merupakan keluarga ilmuwan dan mulia. Beliau mula mengajar ilmu ketika berusia kurang daripada 25 tahun. Pelajaran pertama yang diajarinya ialah berkenaan ilmu Usul Fiqh.

Antara muridnya:

* Ayatullah Sayyid Kadzim al-Ha'iri
* Ayatullah Sayyid Mahmud al-Hasyimi
* Ayatullah Sayyid Muhammad Baqir al-Hakim

Antara karangannya ialah:

* فدك فى التاريخ
* دروس فى علم الأصول 3 أجزاء
* بحث حول المهدى
dan lain-lain.


Beliau mati digantung bersama adik perempuannya pada 9 April 1980. Mayatnya dikebumikan di kawasan perkuburan Wadi al-Salam bersebelahan kawasan pengebumian Ali a.s. di Madinah Najaf al-Asyraf.

Kebencian Syiah kepada Ahli Sunnah bukanlah perkara yang baru. Bukan juga disebabkan disebabkan kebencian kepada Ahli Sunnah yang ada pada hari ini, akan tetapi ia kebencian yang mendalam sehingga kepada generasi awal Ahli Sunnah iaitu para sahabat kecuali tiga orang iaitu Abu Zar. al-Miqdad dan Salman al-Farisi r.a.


Oleh kerana ini Al-Kulani meriwayatkan daripada Abu Jaafar katanya: Semua manusia selepas kewafatan RasululLah s.a.w. murtad kecuali al-Miqdad bin Aswad, Salaman al-Farisi dan Abu Zar al-Ghifari: lihat 8/246 روضة الكافى


* Syiah Imamiah berpendapat mengatakan bahawa kebanyakan para sahabat Nabi s.a.w. gugur Thiqah (ثقة) serta murtad kerana mengingkari perlantikan Sayidina Ali r.w. sebagai Khalifah. Kebanyakan sahabat termasuk di dalam hukum tersebut (murtad). Hanya beberpa orang sahabat sahaja yang dikecualikan daripada termasuk di dalam hukum tersebut. Antaranya ialah Salman al-Farisi, Abu Zar al-Ghafiri, al-Miqdad bin al-Aswad, Ammar bin Yasir, Huzaifah al-Yamani, Abu Haitham bin al-Taihan, Sahl ibn Hunaif dan lain-lain.

Penerangan kitab الشيعة فى التاريخ menyenaraikan bilangan sahabat yang tidak dikafirkan oleh golongan Syiah. Bilangan tersebut mencapai sebanyak 130 orang, Tetapi riwayat-riwayat yang terdapat di dalam kitab-kitab mukhtabat mereka jelas menunjukkan bahawa tiga orang sahabat sahaja yang tidak dikafirkan iaitu Abu Zar al-Ghifari dan, Miqdad dan Salman al-Farisi.

Penterjemah berpandangann bahawa terdapat semangat rassialisme di dalam pemikiran golongan Syiah. Ini kerana ketiga-tiga sahabat tersebut berbangsa Parsi.

Jika kita bertanya kepada golongan Yahudi: Siapakah golongan yang terbaik di dalam agama kamu?

Maka tentu mereka akan menjawab: Mereka adalah sahabat Musa a.s.

Jika kita bertanya kepada golongan Nasrani: Siapa pula golongan yang terbaik di dalam agama kamu?

Maka tentu mereka akan menjawab: Mereka adalah Hawari Nabi Isa a.s.

Tetapi jika kita bertanya kepada golongan Syiah: Golongan manakah yang paling jahat pada pandangan dan aqidah kamu?

Maka pasti mereka akan menjawab: Mereka tentulah para sahabat RasululLah s.a.w.

Para sahabat RasululLah s.a.w. merupakan golongan yang paling banyak dicaci, dicerca serta dilaknat oleh golongan Syiah khususnya Abu Bakar, Umar, Usman dan dua isteri Nabi iaitu Aisyah dan Hafsah radhiyalLahu 'anha.

Oleh sebab itu terdapat di dalam "Doa dua berhala Quraisy": Ya Allah Engkau laknatlah kepada dua berhala Quairy - Abu Bakar dan Umar, serta patung dan berhala mereka. Engkau laknatlah juga kepada dua anak perempuan mereka - Aisyah dan Hafsah - sehingga akhir doa.

Inilah doa yang terdapat di dalam kitab-kitab yang muktabar... Doa ini juga dibaca oleh Imam Khomini setiap kali selepas solat subuh.

Diriwayat daripada Hamzah bin Muhammad Tayyar bahawa beliau berkata: Muhammad bin Abu Bakar telah menyebutkan sesuatu kepada Abu Abdullah a.s. : Semoga Allah merahmati kamu serta selawat dan salam kepada kamu.

Pada suatu hari Muhammad bin Abu Bakar berkata kepada Ali a.s. : Hulurkanlah tangan mu untuk aku membai'ah kamu.

Kata Ali a.s. : Apa yang kamu ingin lakukan?

Kata Muhammad bin Abu Bakar: Bahkan itulah yang aku ingin lakukan.

Maka Ali menghulurkan tangannya kepada Muhammad bin Abu Bakar. Maka Muhammad bin Abu Bakar pun berkata: Aku bersaksi bahawa kamu adalah Imam yang wajib ditaati serta aku bersaksi bahawa sysh ku iaitu Abu Bakar di dalam neraka. 61: رجال الكشي

Diriwayatkan daripada Syuaib, beliau meriwayatkan daripada Abu Bakar Abdullah a.s.: Tiada suatu pun di kalangan Ahli Bait a.s. melainkan terdapat keturunan yang baik daripada diri mereka. Sebaik-baik keturunan di kalangan Ahli Bait a.s. yang jahat, adalah Muhammad bin Abu Bakar. 61: رجال الكشي


Berkenaan dengan Umar Sayid Nikmatullah al-Jaza'iri memberikan komentar: Sesungguhnya Umar al-Khattab mengidap satu penyakit pada duburnya yang tidak dapat disembuhkan melainkan dengan menggunakan air mani lelaki.
(1/63: الأنوار النعمانية)


Terdapat satu kawasan yang bernama "Baghi fin" di Bandar Khashan Iraniyah yang menmpatkan perkuburan seumpama panglima yang tidak dikenali dan diragukan siapa di dalamnya. Kubur tersebut dikatakan kubur Abu Lu'lu'ah Fairuz al-Farisi al-Majusi. Inilah orang yang telah membunuh Khalifah kedua. Golongan Syiah meletakkan gelaran: Tempat berehat Jaguh Agama. Mereka meletakkan gelaran sedemikian kepada Abu Lu'luiah kerana dia telah membunuh Umar al-Khattab. Terdapat juga tulisan di dinding perkuburan itu tulisan yang ditulis di dalam bahasa Parsi.



مرك بر أبو بكر مرك بر عمر مرك بر عثمان


Bermaksud : Matilah Abu Bakar, matilah Umar, matilah Usman.


Perkuburan ini sering diziarahi oleh orang-orang Iran. Perkuburan ini mendapat banyak wang dan sumbangan. Aku pernah melihat kubur itu dengan mata kepala aku sendiri. Kementerian Irsyad Iran juga turut mengambil inisiatif dengan melakukan pembaharuan dan perluasan untuk perkuburan ini. Selain itu mereka juga turut mencetak gambar-gambar kubur tersebut dalam bentuk kiriman surat dan urusan pejabat.


Al-Kulaini meriwayatkan daripada Abu Jaafar a.s. : Sesungguhnya dua orang tua - iaitu Abu Bakar dan Umar - mati sebelum sempat bertaubat di atas dosa kesalahan mereka kepada Amirul mukminin Ali a.s.. Maka mereka akan mendapat laknat daripada Allah s.w.t., para malaikat serta manusia keseluruhannya. 8/246 : روضة الكافى


Berkaitan dengan Usman pula mereka mengatakan seperti yang diriwayatkan daripada Ali bin Yunus al-Bayadhi katanya: Sesungguhnya Usman sering diperbodohkan dan Usman merupakan pondan : 2/30 الصراط المستقيم

Berkaitan Aisyah, Ibnu Rajab al-Barsi berkata: Sesungguhnya Aisyah mengumpulkan 40 dinar wang hasil daripada pengkhianatan (zina).
(86: مشارف أنوار اليقين)

Aku tertanya-tanya:

Jika benar ketiga-tiga khalifah ini bersifat sepertimana apa yang mereka katakan, mengapakah Amirul Mukminin a.s. membai'ah mereka? Mengapakah beliau menerima jawatan sebagai menteri ketika zaman pemerintahan ketiga-tiga orang khalifah ini? atau kerana takut kepada ketiga-tiga khalifah tersebut? Aku memohon kepada Allah dari perkara itu.

Kemudian, jika benar khalifah Umar al-Khattab ditimpa penyakit di duburnya yang tidak dapat diubati melainkan dengan menggunakan air mani lelaki sepertimana didakwa oleh Sayid Nikmatullah al-Jaza'iri, bagaimana pula Amirul Mukminin a.s. boleh mengahwinkan anak perempuannya Ummu Kalthum kepada beliau? Adakah penyakit yang menimpa Umar tidak diketahui Amirul Mukminin a.s. dan hanya diketahui oleh Sayid al-Jaza'iri?.. Tajuk seumpama ini tidak memerlukan akal yang bijak untuk difahami.

Ak-Kulaini meriwayatkan : Manusia keseluruhannya adalah anak zina atau pelacur melainkan golongan Syiah sahaja. (8/135 : الروضة)

Oleh sebab itu mereka menghalalkan darah kaum Muslimin Ahli Sunnah serta harta-harta mereka.

Diriwayatkan daripada Daud bin Farqad katanya: Aku bertanya kepada Abu Abdullah a.s. : Apakah pendapat kamu berkenaan membunuh golongan An-Nasib (kata tunggal yntuk Nawasib di dalam Bahasa Arab)? Jawab Abu Abdullah a.s. : Darah mereka halal, tetapi aku khuatir kan kamu. Jika kamu mampu menjatuhkan dinding ke atas mereka atau menenggelamkan mereka di dalam air dengan tidak dilihat kamu yang melakukannya maka lakukanlah.
(18/463 : وسائل الشيعة)
(27/231 : بحار الأنور)

Imam Khomeni memberikan komentar dengan mengatakan: Jika kamu mampu intik merampas harta mereka maka rampaskanlah, kemudian berikan kepada kami khumus daripada harta tersebut.

Kata Sayid Nikmatullah al-Jaza'iri: Sesungguhnya Ali bin Yaqtin, salah seorang menteri telah memenjarakan sekumpulan daripada Ahli Sunah. Dia mengarahkan kepada orang suruhannya untuk meruntuhkan bumbung penjara tersebut. Kejadian tersebut menyebabkan kematian 500 orang tahanan Ahli Sunnah. (3/308 : الأنوار النعمانية)

Kitab-kitab sejarah telah merakamkan kepada kita sejarah kemasukan Holaku (pemimpin tentera daripada bangsa Monggol) ke tanah Baghdad. Dia telah melakukan penyembelihan yang paling besar yang pernah terakam di dalam sejarah sehingga mengakibatkan sungai Dijlah menjadi merah kerana terlalu banyak mayat golongan Ahli Sunnah yang terkorban dihumbankan ke dalamnya. Kemudian air sungai Dijlah bertukar menjadi warna kebiru-biruan setelah kitab-kitab dilemparkan ke dalamnya.

Semuanya ini terjadi berpunca dari dua orang menteri al-Nasir al-Thusi (Nasir At-Thusi: Dia adalah Abu Jaafar Muhammad bin Fakhruddin Muhammad bin Hasan. Terkenal dengan panggilan Nasiruddin At-Thusi. Dilahirkan pada tahun 597 H/1201 M di perkampungan At-Thus di Iran. Merupakan seorang Ahli Falsafah, Ahli Falak yang berketurunan Parsi. Selain itu beliau juga seorang tokoh ulama yang terkemuka pada kurun ke 7, terkenal di kalangan penduduk Iran dan Syiah 12. Mendapat pendidikan di kota Al-Mut (قلعة الموت) yang terletak di utara Iran. Bekerjasama dengan Monggol selepas kejatuhan kota tersebut ke tangan mereka dan dilantik sebagai penasihat kepada Holaku pada tahun 656 H/1258 M. Dia dan Ibn Alqhomi memberi saham itama dalam kejatuhan kota Baghdad dan terbunuhnya puluhan ribu penduduknya di tangan Monggol. Meninggal pada tahun 672 H/1274 M) dan Muhammad bin Al-Qhami (Nama sebenarnya ialah Muhammad bin Ahmad bin Ali bin Muhammad al-Alqhami. Masyhur dengan panggilan Ibnu al-Alqhami. Dilahirkan di Baghdad pada tahun 583 Hijriah. Dilantik menjadi menteri pada tahun 640 Hijriah semasa pemerintahan Abdullah anak kepada Khalifah al-Mustansir billah. Meninggal dunia pada 1 Jamadilakhir 656 Hijriah, lima bulan selepas kejatuhan khalifah Abbasiyyah). Mereka berdua ini merupakan menteri khalifah Abbasiyyah dan berfahaman Syiah.

Kedua-dua pengkhianat inilah yang membuat hubungan secara sulit dengan Holaku sehingga mampu meyakinkannya untuk memasuki Baghdad dan menjatuhkan khilafah Abbasiyyah yang pada ketika itu mereka adalah menteri bagi pemerintahan itu. Walaupun mereka mempunyai kedudukan yang tinggi di dalam khilafah Abbasiyyah, tetapi mereka tidak senang dengan pemerintahan yang ada kerana beraqidah Ahli Sunnah. Akhirnya Holaku memasuki kota Baghdad dan menjatuhkan khilafah Abbasiyah. Manakala kedua-dua pengkhianat itu dilantik menjadi menteri bagi kerajaan baru yang dipimpin oleh seorang penyembah berhala.

Ditambah lagi, Imam Khomeini bersetuju dengan apa yang dilakukan Ibnu Yaqtin, al-Thusi dan al-Alqhami. Malah beliau beranggapan bahawa mereka bertiga telah melakukan sebesar-besar khidmat untuk agama Islam.

Aku akhiri penulisan tentang bab ini dengan satu rumusan lengkap dalam bab ini dengan memuatkan perkataan yang disebutkan Sayid Nikmatullah al-Jaza'iri berkenaan dengan an-Nawasib (Ahli Sunnah). Kata beliau :Sesungguhnya golongan Ahli Sunnah itu adalah kafir yang najis berdasarkan ijmak para ulama Syiah al-Imamiyah. Bahkan mereka lebih teruk daripada Yahudi dan Nasrani. Di antara tanda-tanda termasuk di dalam golongan yang digelar an-Nawasib (النواصب) ialah mendahulukan orang lain selain Ali a.s. sebagai khalifah.
2/206-207 : الأنوار النعمانية


Ini yang dapat kita lihat. Justeru dapat disimpulkan di sini, pandangan Syiah ke atas Ahli Bait a.s. seperti berikut:


Mereka kafir, najis, lebih teruk daripada Yahudi dan Nasrani, anak-anak zina, wajib membunuh mereka dan merampas harta-harta mereka, tidak boleh bersepakat dengan mereka walaupun pada Tuhan, Nabi dan Imam. Tidak boleh bersepakat dengan mereka pada perbuatan dan perkataan. Wajib melaknat dan memaki mereka khususnya golongan awal Islam yang Allah memuji mereka di dalam Al-Quran dan bersama Rasulullah s.a.w. di dalam dakwah dan jihad baginda ... Jika bukan sedemikian cuba katakan kepada ku dengan nama Allah siapakah yang bersama baginda di dalam semua peperangan yang disertai memerangi kafir? Penyertaan mereka di dalam kesemua peperangan sebagai bukti benarnya iman dan jihad mereka. Janganlah kita memandang apa yang telah diperkatakan oleh Fuqaha' kita.


Setelah berakhirnya pemerintahan Ali Bahlawi (Pemerintah terakhir keluarga Syah Bahlawi adalah dipegang oleh Muhammad Redha Bahlawi yang lahir pada 19 oktober 1919. Beliau memegang tampuk pemerintahan bermula 1941 sehingga berlakunya pemberontakan oleh Khomeini dan penyokongnya pada 1979. Beliau meninggal dunia pada 27 Julai 1980) di Iran selepas berlakunya revolusi Islam, Imam Khomeini memegang tampuk kepimpinan. Maka diwajibkan kepada para ulama Syiah untuk melakukan kunjungan hormat kepada Imam Khomeini serta memberikan ucapan tahniah kepada beliau di atas kejayaan yang besar dengan tertubuhnya kerajaan Syiah yang pertama diperintah oleh Fuqaha' pada zaman ini.


Kewajiban memberikan ucapan tahniah kepada Imam Khomeini ke atas diri ku lebih dirasakan perlu kerana hubungan rapat di antara ku dengan beliau. Aku telah melawat Iran selepas sebulan setengah (atau lebih) Imam memasuki Tehran sebaik pulang daripada buangan di Paris. Maka Imam menyambut ku dengan penuh kegembiraan. Kedatangan ku pada kali ini berseorangan tanpa kehadiran rombongan ulama Syiah Iraq yang lain.


Ketika sedang duduk berbual bersama Imam Khomeini secara perseorangan, beliau berkata kepada ku: Sayid Husain sampailah waktunya untuk kita melaksanakan segala wasiat para Imam sebelum ini. Maka kita menumpahkan darah golongan An-Nawasib (النواصب), membunuh anak-anak mereka dan menjatuhkan maruah perempuan-perempuan mereka. Jangan sekali-kali kita tinggalkan seorang pun daripada mereka terlepas daripada hukuman. Harta-harta mereka akan menjadi hak milik seratus peratus untuk Syiah Ahli Bait a.s.. Kita juga akan melenyapkan Makkah dan Madinah dari muka bumi kerana kedua-dua tempat ini menjadi tempat perlindugan golongan Wahabi. Mahu tidak mahu kita mesti menjadikan Karbala' sebagai tanah yang mulia dan sebagai kiblat manusia untuk mendirikan solat. Dengan itu kita akan merealisasikan impian para Imam. Sekarang kerajaan kita impi-impikan yang bertahun kita usahakan telah terbina. Maka tidak ada perkara lain lagi melainkan kita perlu melaksanakannya!!!


Sebagai perhatian untuk kita semua:


Kita perlu menyedari bahawa kebencian Syiah kepada Al-Ammah "Ahli Sunnah" adalah satu kebencian yang tiada bandingannya. Oleh sebab itulah para Fuqaha kita membenarkan berdusta kepada Ahli Sunnah, meletakkan segala pendustaan ke atas mereka, memfitnah mereka dan menyifatkan mereka dengan perkara-perkara keji.


Sekarang golongan Syiah memandang kepada Ahli Sunnah dengan pandangan penuh kebencian berdasrkan kepada semangat yang disebarkan melalui sumber rujukan tertinggi. Terdapat juga semangat yang disebarkan kepada seluruh individu Syiah untuk memasuki semua sektor penting yang terdapat di dalam negara sama ada bidang ketenteraan, keamanan dan sebagainya demi memastikan kukuhnya kesatuan mereka.


Nantikanlah satu masa nanti - dengan penuh kesabaran - akan berlaku pengisytiharan perang terhadap Ahli Sunnah. Para Syiah merasakan bahawa perkara yang mereka lakukan ini adalah hanya semata-mata untuk berkhidmat kepada Ahli Bait a.s.. Mereka terlupa individu yang mendesak mereka melakukan perkara tersebut adalah sekelompok manusia yang berada di belakang tabir. Akan tiba perbicaraan mengenainya pada perbahasan akan datang.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

MAsjid Al-Huda's Fan Box

Masjid Al-Huda on Facebook

Apa pandangan anda dengan blog ini?

About This Blog

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP