Jangan Merasa SUCI

>> Monday, June 27, 2011



Meski kita dianjurkan mempunyai sikap tegas dalam membela Islam, begitupun tidak bererti harus merasa lebih istimewa berbanding teman yang lain. Itu amat berbahaya dan bahkan sangat boleh menjadi penyakit yg boleh pula menghinggapi teman remaja yg memiliki sikap tegas seandainya tidak pandai menjaga hati. Ingat, apa yg ada dln hati kita Allah selalu tahu!

'' Sesungguhnya Alah mengetahui apa yang tersembunyi di langit dan di bumi. Sesungguhnya Dia maha mengetahui segala isi hati.'' ( surah Fatir:ayat 38)

Jangan sekalipun kita menganggap diri kita lebih hebat dari teman yg lain. Apalagi tidak mahu pula berkumpul bersama teman-teman yang belum begitu mengenal Islam yang cuba kita sampaikan, kononnya tidak setaraf. Bukankah kita sudah diingatkan Allah :

''Maka jgnlah kamu mengatakan diri kamu suci. Dialah yang paling mengetahui tentang orang yang bertaqwa.'' ( surah An- Najm: ayat 32)

Teringat pula kata seorg guru, mereka yg merasa paling suci, dialah sebenarnya yang benar-benar gila! Ya memang gilakan?! Siapakah org gila sebenarnya? Ini termasuk aktivis dakwah yg sombong dan bongkak atau takbur, yang suka memandang rendah orang lain. Ingat jangan mudah merendahkan org lain!

Kawan, majnun atau orang gila berasal dari kata akar janna yang ertinya menutupi. Dia masih mempunyai akal, tetapi akalnya sudah tidak dapat menerangi perilakunya. Dalam pengertian inilah Nabi s.a.w menyebut orang yang takbur sebagai majnun. Hati-hati, jangan sampai kita jadi aktivis dakwah gila, atau ustaz-ustazah gila, apalagi murabbi atau murabbiyah gila. Nanti bagaimana nasib penuntut kita. Boleh jadi gila semua. Kita akan masuk dalam golongan takabur, kalau kita tidak mahu menerima sesuatu kebenaran kerana yang menyampaikannya rakyat kecil, bawahan, karyawan atau orang miskin.

Apakah kita tidak mendengar nasihat dari anak atau isteri kita kerana kita menganggap mereka lebih rendah dari kita? Apakah kita tidak mahu mendengar pandangan dari oanrg Islam yang fahamannya berbeza dengan kita kerana menganggap mereka sesat dan kita berada di jalan yg paling benar? Adakah sememangnya syurga itu mahu dihuni seorang diri? Lalu apakah tanpa rasa bersalah dan mudah sekali kita mengeluarkan kata-kata bidaah bagi semua yang tidak bersefahaman dan tidak selairan dengan kita?

Berhati- hatilah membuat tuduhan. Takut- takut nanti kita sebenarnya yang membuat bidaah kerana Rasulullah s.a.w tidak pernah membidaah- bidaahkan sahabatnya yang mengerjakan suatu ibadah yang belum diajarkan oleh Baginda. Begitu juga kalau kita mempunyai hubungan dekat dgn orang kenamaan, kita ingin diperlakukan sebagai org yg istimewa dan hukum apa pun tidak boleh berlaku kpd kita. Itu juga gila.

Bila kita merasa lebih dalam berilmu, kita mudah meremehkan orang yang dianggap bodoh. Kita mengecam mereka. Kita tertawakan kejahilan mereka. Kalau ilmu yang dimiliki itu ilmu agama, kita berikan gelar-gelar yang buruk kepad org yang tidak sefahaman dengan kita. Kita merasa diri sebagai kamus agama yang sedang berjalan, yang semua orang patut merujuk kepad kita. Ada waktunya tanpa sedar kita khususkan Syurga untuk kelompok sendiri dan Neraka bagi kelompok yang lain. Kita sahkan semua ibadah sendiri dan kita batalkan ibadah yg lain. Astaghfirullah...Engkau Ampunilah keterlanjuran kami ya Allah...

Tidak sedikit jua yang merasa diri ahli ibadah, merasa diri yang paling soleh di antara seluruh makhluk di bumi ini. Kita sombong dengan solat malam kita, kita bangga dengan bacaan al- Quran kita, kita tinggi hati dengan haji dan umrah kita. Kemudian kita merasa puas dengan ibadah kita dan lupa perihal akhlak kita di tengah-tengah masyarakat. Kita begitu puas dengan puasa kita sehingga kita lupa pada fakir miskin di sekitar kita. Kita begitu senang dengan solat sendiri sehingga kita alpa dan abai memperbaiki akhlak. Kita lupa kalau org yang kita tegur di depan umum itu, boleh meronta kesakitan hatinya kerana dia juga manusia yang masih memiliki perasaan, lain dengan kita yang sudah tidak punya perasaan, dan tidak punya belas kasihan kerana kita yang begini telah tergolong dalam golongan gila!

Sekali lagi, ayuh bagi yang telah bermuhasabah diri dan merasakan dirinya seperti yg tertera di atas, marilah beristighfar..Astaghfirullah..Astaghfirullah...Astaghfirullah...

''Ya Allah hindarkanlah kami dari menjadi orang yang alim di sisi manusia, tetapi dipandang hina di sisiMu.."

- Petikan dari buku Cuba Try Cinta karya Abban Lo'baw.
Dari;Ainaa'ul Mardhiyah Hurriyatul Jannah

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

MAsjid Al-Huda's Fan Box

Masjid Al-Huda on Facebook

Apa pandangan anda dengan blog ini?

About This Blog

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP