CIRI –CIRI ORANG MUKMIN.

>> Tuesday, March 15, 2011


Sebagaimana yang sama kita alami, bahawa betapa ramainya, apalagi di daerah kita ini, yang mengaku sebagai seorang Mukmin, atau orang yang beriman, iman dengan sesungguhnya. Bahkan kita sendiri pun akan memarahi orang lain, andai kata orang itu mengatakan kita tidak beriman, atau tidak Mukmin.

Justeru itu, supaya tepat letaknya perkataan itu di atas bahu kita, marilah kita tinjau, apakah sebenarnya ciri-ciri orang mukmin itu. Ciri-ciri orang mukmin,tidaklah akan boleh kita huraikan satu persatu pada saat ini, mengingat banyaknya hal tersebut, tapi walaupun demikian, mari kita tinjau di antara tanda-tanda yang ada padanya.Seperti yang digambarkan oleh ALLAH SWT melalui firman-Nya yang bermaksud:


"Sesungguhnya orang-orang yang beriman, (Mukmin) itu adalahmereka yang apabila disebut ALLAH gementarlah hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka kerananya dan kepada Tuhanlah mereka bertawakkal."Iaitu orang yang mendirikan solat dan yang membelanjakan sebahagian rezeki yang kami berikan kepada mereka."
(Surah Al- Anfal ayat 2 hingga 3).


Dalam ayat ini terdapat lima perkara daripada tanda-tanda orang Mukmin, di mana ALLAH SWT mengatakan,andaikan yang lima perkara sudah kita miliki, barulah kita diakui sebagai orang yang benar-benar mempunyai iman, tidak boleh diragukan lagi dan tidak boleh disangsikan lagi, maksud firman ALLAH, “Mereka itu orang yang sebenar-benarnya beriman,” yang akan mendapatkan darjat yang tinggi, dan akan dimuliakan oleh ALLAH SWT.Siapa orangnya ? Orangnya ialah:

Yang Pertama: Dalam ayat tadi, tanda dari orang Mukmin itu,ialah orang yang gementar hatinya bila dia mendengarkan orang menyebut nama ALLAH.ini tentu kerana sudah tertanamnya rasa cinta yang mendalam kepada ALLAH SWT sehingga dengan tulus ikhlas di manapun dia berada, nama ALLAH tetap diingatnya dan bila dia mendengar orang lain menyebut nama ALLAH jiwanya menjadi gementar, kerana satu-satunya nama yang dicintai adalah ALLAH SWT.Orang yang seperti ini, akan merasa terpanggil dengan ucapan azan,seperti mu’adzin mengucapkan azan di hari Jumaat, untuk meningati ALLAH SWT bila orang memanggilnya dengan satu seruan yang menunjukkann waktu Jumaat telah tiba:

‎"Hai orang-orang yang beriman ! Apabila diseru untuk sembahyang di hari JUMAAT, maka bersegeralah kamu pergi mengingati ALLAH dan tinggalkanjual beli. Itulah yang lebih baik bagimu jika kamu mengetahui." (Surah Al-Jumaat, ayat 9).

Ini bentuknya orang yang dicintai pada ALLAH, bila orang meningatkan dia untuk bangkit meningati ALLAH, dia akan meninggalkan semua kegiatan duniawi dan akan berpaling pada memenuhi seruan itu.


Yang Kedua: Apabila dia mendengar orang membacakan ayat ALLAH yakni Al-Quran, akan bertambah imannya , kerana Al-Quran itu adalah bacaan yang paling baik baginya.Dalam hal ini ALLAH SWT memang menyuruh , agar kita mendengar, bila orang membaca AL-Quran itu, seperti fiman Allah dalam Al-Quran yang bermaksud:

"Dan apabila dibacakan Al-Quran,maka dengarlah baik-baik dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendaoat rahmat."(Surah Al-a'raf ayat 204).

Saudara sendiri boleh merasakan, cubalah resapkan ayat suci itu kedalam jiwa atau cubalah saudara baca Al-Quran itu dengan penuh penghayatan, anda akan merasakan, bertambah dibaca bertambah kuat keyakinan kita kepadanya.Al-Quran itu laksana telaga, berebut-rebut orang mengambilnya air ke sana, namun telaga itu tidan akan kering, bahkan semakin diambil airnya, bertambah dalam telaga itu.Demikian ilmu pengrtahuan yang terkandung dalam Al-Quran, semakin digali, semakin banyak hikmah yang diperolehi di dalamnya.


Yang Ketiga: Dari tanda orang Mukmin itu, yakin orang yang menyerahkan diri semata-mata kepada ALLAH SWT dan tidak menggantungkan nasib kepada orang lain, dalam segala bentuknya. Dalam kehidupan seharian, dalam masyarakat, terutama yang berada di perkampungan, masih ramai yang merasa takut dengan pohon-pohon kayu yang besar kerana mereka mempunyai pohon-pohan kayu yang besar. Itu dapat membawa mudharat atau sebagai tempat tinggal jin dan hantu. Oleh itu mereka takut untuk pergi ke kawasan terdapatnya pohon-pohon yang besar.Begitu juga halnya, dengan keadaan di kota, yang masih ramai tukang-tukang tilik, berkeliaran di pasar-pasar membuat tilikan pada tapak tangan dan memberitahu masa depan para pengunjungnya.Semua itu tidak dikehendaki oleh Islam, kerana orang Islam sudah mempunyai darjat yang tinggi:

"Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula bersedih hati; padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman."(surah Al-imran ayat 139).


Yang Keempat: Iaitu orang yang mendirikan solat,dengan segala rukun dan syaratnya lengkap dengan segala peraturan yang sudah ditentukan.Masalah yang berhubungan dengan perintah melaksanakan solat, sangat banyak sekali, baik dalam Al-Quran atau dalam sunnah.Solat itu adalah untuk membersihkan jiwa,untuk mensucikan hati, untuk menghaluskan perasaan, komunikasi terus dengan ALLAH SWTdan dia sanggup menjauhkan diri dari segala yang tercela seperti yang difirmankan oleh ALLAH SWT dalam surah Al-Quran yang bermaksud:

"Dan tegakkanlah solat,kerana solat itu mencegah diri dari perbuatan keji dan jahat."
(Surah Al-ankabut ayat 45).

Sifat manusia yang gelisah, boleh diubati dengan melakukan solat dengan khusyuk dan hati-hati:

"Sesungguhnya manusia itu dijadikan bersifat keluh kesah lagi kikir.Apabila dia ditimpa kerugian dia mengeluh.dan apabila mendapat kebaikan ia amat kikir, kecuali mereka yang mendirikan solat.iaitu mereka yang melakukan solat dengan tetap."(Surah Al-ma'arij ayat 19 hingga 23).


Justeru itu lakukan solat dengan tetap dap tepat pada waktu yang sudah ditentukan:

"Dirikanlah solat itu! Sesungguhnya solat itu diwajibkan untuk melakukannya pada waktunya atas sekalian orang Mukmin."(Surah An-Nisa' ayat 103).


Yang Kelima: Adalah orang yang menafkahkan hartanya, pada jalan ALLAH, atau memberikan bantuan kepada fakir miskin, anak-anak yatim, orang-orang yang memerlukan dan lain-lain. Hal ini berguna untuk membentuk hubungan antara Mukmin, agar orang Islam yang hidupnya rendah, merasa berhubungan dengan orang Islam yang hidupnya mewah, itulah yang dikatakan silaturahhmi dalam Islam, yang boleh mengikat persatuan antara individu dengan individu lain:

“Orang mukmin terhadap orang mukmin tidak ubahnya seperti suatu bangunan, yang sebahagiannya memperkukuh bahagianlain.”(Diriwayatkan oleh Bukhari).

“Orang-orang yang mukmin itu dalam saling-menyayanginya! Dan santun menyantuninya, tidak ubahnya bagaikan satu tubuh yang apabila menderita satu anggota dari tubuh itu menderita pula seluruh tubuh itu tidak dapat tidur dan deman.’(Diriwayatkan Muslim).


Itulah antara ciri-ciri orang yang beriman, tetapi sesuai dengan kebijaksanaan ALLAH SWT untuk menerangkannya agar umat islam tidak merasa keberatan, cukuplah Tuhan menerangkan lima cirri itu sahaja dulu, sebab sekiranya ALLAH SWT memborong untuk menerangkannya sekaligus , tentu umat Islam akan merasa keberatan untuk menunaikannya.

Adapun perintah yang lima tersebut di atas itu adalah ringan, tetapi kadang-kadang kerana terlalu ringan ,sering dilupakan oleh orang sendiri,padahal disanalah terletak kunci dari identiti seorang Mukmin.Alangkah sedihnya hati kita, seandainya masih ada saudara-saudara kita yang melalaikan hal itu tentu akan menjadi kewajipan kita bersama untuk menganjurkan kepada mereka supaya menurutinya.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

MAsjid Al-Huda's Fan Box

Masjid Al-Huda on Facebook

Apa pandangan anda dengan blog ini?

About This Blog

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP